Grafik poszukiwany, czyli sztuka tworzenia portfolio
Posiadanie portfolio, to "must have" w życiu każdego grafika. Niezależnie od tego, czy jesteś freelancerem, czy pracownikiem na etacie, czy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z grafiką, czy masz z nią do czynienia od wielu lat, potrzebujesz portfolio. W zawodzie, który charakteryzuje się wysokim poziomem kreatywności nie wystarczy oryginalne CV. Jak jednak stworzyć idealne dossier? Wystarczy, że zastosujesz się do kilku prostych zasad.
★ Podstawą zbudowania portfolio jest umieszczenie prac w miejscu łatwo dostępnym dla wszystkich zainteresowanych. O ile fotografowie i copywriterzy mogą wydrukować swoje dzieła i zaprezentować je w formie papierowej (chociaż jest to coraz rzadszą praktyką), o tyle graficy powinni postawić na profesjonalne portale lub zbudowanie własnej strony internetowej. Drugi wariant jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem. Zawiera nie tylko zbiór wyselekcjonowanych prac, ale jeżeli zostanie stworzony we właściwy sposób, sam w sobie staje się wizytówką.
★ Tworząc „graficzne” portfolio powinieneś kierować się zasadą „mniej znaczy więcej”. Dotyczy to ilości umieszczonych w nim projektów (nie wrzucaj wszystkiego – wybierz tylko, to co najlepsze) oraz samego wyglądu strony. Postaw na minimalizm, który uwypukli Twoje dzieła, a nie przytłoczy.
★ Jeżeli jesteś początkującym grafikiem, często nie masz w swoich zbiorach prac wykonanych na zlecenie. W takim wypadku warto pochwalić się projektami niekomercyjnymi, pamiętając przy okazji o podkreśleniu faktu, że są to dzieła wykonane dla zabawy lub treningu.
★ Kolejnym elementem portfolio są parametry techniczne. Nie możesz zapomnieć o dobrej jakości plików. Ich rozdzielczość powinna być na tyle duża, żeby wszyscy przeglądający Twoją stronę/galerię mogli dostrzec nawet najdrobniejsze detale. Jednocześnie, waga prac nie może być zbyt duża. Jeżeli elementy będą ładować się za długo, każdy potencjalny pracodawca zrezygnuje z przeglądania Twoich projektów.
★ Budując portfolio nie możesz skupiać się jedynie na… grafikach! Pamiętaj o umieszczeniu krótkiej notki o sobie. Nie rozpisuj się, bądź zwięzły, ale nie zapominaj o tym. Umieść te informacje w osobnej, dobrze widocznej zakładce. To samo dotyczy kontaktu. Na nic się zda piękna strona internetowa ze wspaniałymi pracami, jeżeli potencjalny pracodawca nie będzie wiedział, jak może z Tobą porozmawiać. Dlatego nie umieszczaj swoich danych jedynie w stopce!
★ Chociaż jesteś grafikiem i contentem, na którym się skupiasz są właśnie prace graficzne, musisz pamiętać też o treści. Każdy ze swoich projektów powinieneś opatrzyć tekstem, który pozwoli przeglądającym rozeznać się w kontekście, w jakim powstawało dane dzieło. To właśnie on czyni Twoje prace wartościowymi dla potencjalnych pracodawców.
Masz już profesjonalne portfolio, możesz wyruszać na podbój branży graficznej. Pamiętaj jednak, że wszystkie wymienione wyżej rady są właśnie tylko tym – radami. Mają Ci pomóc wytyczyć kierunek działania, ale nie oznacza
to, że musisz się ich sztywno trzymać. Bądź kreatywny i znajdź swój własny styl! Ostatecznie, w tworzeniu portfolio chodzi o to, aby się wyróżnić.